söndag 24 januari 2010

Vi kör Vincents mat idag!

Den 24 januari 1975, Erika-dagen, bjöd på kokt torsk med äggsås. Det var inte så jättelängesen vi åt detta så jag kikade runt bland de andra dagarna den veckan och fastnade för Vincent-dagen. Vincent bjuder nämligen på köttbullar med kokt potatis och persiljemorötter. Lingon och mjölk.

Sagt och gjort! Min guldlockiga Husmoder bjöd inte på något recept på köttbullar, och precis som Whiskymannen också säger i inlägget nedan så misstänker jag att Husmodern a) antar att alla kan göra köttbullar eller b) köper färdiga. Med tanke på hennes recept på kåldolmar så håller jag inte alternativ b för osannolikt...

Jag gör i alla fall så här:

Blanda 1 dl ströbröd med 1 dl gräddmjölk, 0,5 dl vatten och 1 ägg, låt stå & svälla.

1 stor gul lök, hackas. Fräs hälften gyllenbrunt i smör.
1 normalstor kokt potatis

600 g älgfärs
200 g nötfärs


Blanda i 1 msk Kikkoman-soja, 2 msk kalvfond och 1 msk ansjovisspad i ströbrödsgegget. Rör i den mosade potatisen. Salta & peppra. Blanda sedan snabbt ihop all lök och köttfärsen till en smet.

Jag använder sen en stor spritspåse och ett tyll i strl "ganska stor" för att klämma ut lagom stora klattar färs på en skärbräda. Det går sedan mycket snabbt och lätt att med blöta händer rulla till bullarna och bums ner med dem i pannan. Bryner dem runt om och sedan får de gå klart i ugnen.

Kokt potatis till, persiljemorötterna hottade jag upp lite* genom att stuva dem med en pytteskvätt vitvinsvinäger och massor av hackad bladpersilja. Lingonen som skulle vara till efterrätt tog vi till köttbullarna istället. Mjölken skippade vi helt. Gjorde lite gurka & tomat till, nog helt i Husmoderns anda. Gurkstavar, det känns väldigt 1975.



* Husmoderns persiljemorötter bestod helt enkelt av kokta morötter, rikligt med klippt persilja och en smörklick. Inte fel det heller.

1 kommentar:

  1. Stuvade morötter är så fruktansvärt gott. Kan bli tid för det i veckan tror jag.

    SvaraRadera