tisdag 26 januari 2010

Konsten att följa

I övermorgon, torsdag den 28, Kalles namnsdag, föreslår Husmodern en pepparrotsfisk. Jag är dock inte hemma på torsdag kväll utan passar på att laga denna rätt idag, tisdag den 26:e.

Jag tänkte att jag skulle följa receptet rakt av för en gångs skull, hur illa kan det vara? Och jag lyckades nästan till fullo med mina intentioner. Och en av de få ändringar som jag gjorde var nog, måste jag pinsamt erkänna, till nackdel för rätten. Men nu går jag händelserna i förväg.

Receptet som jag skulle följa var:
1 paket djupfryst fisk, t ex kolja, torsk eller sej (ca 450 g), eller motsvarande mängd färska filéer, ca 1 tsk salt, 1 1/2 - 2 msk riven pepparrot, 1/2 dl finklippt gräslök, 1/2 dl finhackad persilja, 3 hårdkokta ägg.
Skär fiskblocket i skivor, om ni tar djupfryst, och lägg fisken i smord folie. Strö över salt, pepparrot och kryddgrönt och vik ihop folien till ett paket, som läggs i ugn vid 225 grader under 30 minuter för djupfryst fisk och i ca 20 minuter för färsk.
Sedan är det bara att öppna paketet och strö över hackade ägg. Gott med kokt potatis och tomater till.

Jag följde receptet med fryst torsk (krokfångad, styckefryst). Jag gjorde individuella paket istället för ett stort och la till finhackad schalottenlök i botten av paketet. Istället för att smörja folien hällde jag helt sonika smält smör i botten. När jag kom till pepparroten kändes det helt plötsligt mycket med 2 msk, så jag använde mig ca 1 msk. Kokt potatis blev det också, dock inga tomater.

Misstaget som jag tidigare nämnde var att minska mängden pepparrot. Det blev inte alls så pepparrotigt som det borde ha varit. Jag hade ju dessutom laddat upp med snaps till detta, trots att det bara är tisdag, och min hemkryddade Gråbo blev inte den totalsuccé som den hade varit med bättre sting i fisken.

Alltså, Husmodern kan ha sina poänger och man ska nog inte dra alla hennes recept över samma burk-kam.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar