lördag 9 januari 2010

"En ostdoftande Lasagne"

Husmodern från 1975 frågar mig: "Har ni en favoriträtt ni gärna "kör" med? Något som går lätt att svänga ihop, något som nästan finns färdigt i frysen?" Ja det har jag faktiskt. Och precis som artikelförfattaren "Hiram", som var matskribent i Svenska Dagbladet, kan jag faktiskt säga att en sådan rätt för mig är - just lasagne.

För min del finns dock inte det mesta färdigt i frysen, hon föreslår att man ska ha både vit sås och köttfärsröran färdig och djupfryst men så framåttänkande är inte jag. Det är inte bara här som mitt och Hirams sätt att laga lasagne skiljer sig åt (men det finns både vitlök och parmesan med i hennes recept vilket är ett stort plus!)

Hiram gör en ostsås, vanlig vit sås med ost i. Jag gör en bechamel som jag sedan då jag monterar lasagnen lägger skivad mozzarella uppepå som får smälta ner i lasagnen då den är i ugnen. Hirams köttfärssås känns väldigt torr, den ska vara "smulig, brun" och innehåller förutom köttfärs hackad lök, krossad vitlöksklyfta, 3 dl buljong, 1tsk oregano ELLER basilika och några konserverade tomater. Salt och svartpeppar.


Så här såg Hirams ut. Hon toppar med riven ost, gärna parmesan, och ett par klickar margarin (!). Till saken hör även att 1975 så kokade man plattorna själv innan lasagnen monterades, koktiden berodde på plattornas kvalitet och kunde ta 15-20, ja till och med 25 minuter.



Här är min i svartvit version! Min innehåller också allt som Hiram har i (jag dristar mig till att använda både basilika och oregano) men jag har dessutom morot som får fräsa tillsammans med lök & vitlök innan köttfärsen bryns. Sen tomatpuré, en rejäl klatt. Rött vin, som kokas med. I med torkade kryddorna och både grönsaks- och svampbuljong och krossade tomater. Är man inte rädd för lite mer syra eller har tid att låta allt koka ihop en stund så har man i en skvätt balsamvinäger. Jag lät min koka i drygt 45 minuter, nån gång under detta rörde jag ner finhackad färsk timjan.

Sen monteras allt ihop! Bechamel, plattor, köttfärs, bechamel, mozzarella, plattor, köttfärs, bechamel, mozzarella, plattor, bechamel. Parmesan, riven, läggs uppepå i ett rejält lager. Skjuts in i ugnen, 200 grader tills den fått schysst färg. Och här är min ostdoftande lasagne i färg! Ska serveras med "stor grönsalladsskål" så jag fick sno ihop en liten grönsallad att ha vid sidan av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar