måndag 11 januari 2010

Fransk grytstek

Här var ett recept i almanacken som faktiskt gick att följa - annars är ju Husmodern ganska rädd för kryddor och väldigt rädd för att laga mat som inte kommer på burk. Men nu vankades såväl vin som vitlök och lång tillagningstid.

Husmodern vill göra stek på hela högreven men jag skar ut grillsteken - det är den del av högreven som är förlängningen av entrecoten.* Det blev en fin bit på drygt 350 gram, lagom till en middag för två.

Så här lagade jag (nästan precis som i almanacken):
Jag torkade av steken och pepprade ordentligt runt hela och saltade. Brynte i gryta så att den fick en fin yta, sen i med grovt skuren morot, palsternacka, lök och vitlök. När det fått lite färg hällde jag på en skvätt rödvin (från frankrike, det känns naturligtvis bäst i en fransk grytstek) och tomater ur burk (Husmodern hade varit så stolt). Förstärkte med någon matsked oxfond.


Sen fick allt sjuda under lock i ca 45 minuter. Under den tiden kokade jag potatis och stekte några halverade smålökar.

När köttet var klart fiskade jag ur alla grönsaker ur grytan och mixade till en tjock sås, spädde med lite buljong för att få det rätt och hade i en klick smör för smaken. Lite mer salt och peppar, sen var det redo att serveras. Några kokta potatisar, ett par smålökar en ordentlig slev av grönsaksröran och några skivor stek. Rustikt och gott - precis vad man förväntar sig av en husmoder!

* Nu låter det nog som om jag har grym koll på kött men sanningen är att jag läst allt i Håkan Fällmans bok "Kött" som jag verkligen rekomenderar. Resten av högreven gjorde jag chili con carne av - också det enligt recept i Fällmans bok.

2 kommentarer:

  1. Kan det vara så att det finns en föräldraledig projektledare i norra Sverige med för mycket tid över? Ellar har du satt upp som mål att laga alla recepten i boken?

    SvaraRadera
  2. Haha, det är nog mycket lättare att hinna med att planera och laga om man har (nästan) hela dagarna på sig. Idag däremot orkade jag inte alls laga fylld kotlett med bakpotatis utan bakade istället ett bröd och drog ihop en sallad...

    SvaraRadera