torsdag 21 januari 2010

Potatismoslåda med korv


Veckans husmodersrätt blir potatismoslåda med korv. En tämligen enkel anrättning som består av ostgratinerat potatismos och brynt ospecifierad korv.

Om lådan skriver husmodern dock så här:

”Gör ett ganska fast potatismos, eget eller av pulver. Krydda med svartpeppar och litet muskot och bred ut moset tunt på smord plåt eller stor form. Pensla med grädde och strö över rikligt med riven ost. Grädda i 225-250° varm ugn tills ytan blir guldbrun”.

Eftersom jag har mycket svårt att följa anvisningar utan att ändra, lägga till eller dra ifrån blev det så här:

Välkryddat och mycket smörigt potatismos breddes i botten av en ugnsfast form. Korven (handgjord av min lokala slaktare), stekt och halverad på längden, lades över moset och täcktes sedan av ytterligare ett lager mos. Detta toppades av rikligt med riven manchego. Lådan serverade jag med makedonsk lutenica samt grönsallad.

Resultatet blev riktigt gott men eftersom ostytan som vanligt var godast tänker jag i fortsättningen göra som husmodern anbefaller, breda ut moset tunt på en plåt. På så sätt blir det mer av det goda.
/Hanna på Möllan

2 kommentarer:

  1. Det där med ostgratinerat potatismos lät verkligen som en höjdare.

    SvaraRadera
  2. ...All right. We had to get up at thrre o'clock in the morning, half an hour before we went to bed. Eat half a handful of cold gravel and...

    Jag tror ni gissar vart jag är på väg.

    Hur som helst. Det lät gott och som en rackarns bra grej att ha med sig till jobbet som lunchlåda, så jag bestämde mig för att prova.

    Men eftersom jag har mycket svårt att följa anvisningar utan att ändra, lägga till eller dra ifrån blev det så här:

    Jag blandade spenat i mitt potatismos och använde mig av polsk stekkorv med mängder av vitlök. Jag skippar lutenican och kör på rikligt med senap istället.

    ...and if you tell that to the kids of today, they don't believe you...

    SvaraRadera