tisdag 19 januari 2010

16:e januari och Solbritts fina kasseler.


Inget luktar mer barndom än kassler, eller kasseler, som min husmoder väljer att stava det. Tänk bara på gorgonzolaöverbakad kassler, kassler med ananas, stekt kassler och ugnsbakad kasslerlåda. Denna underbart lättlagade charkbit gick på 70- och 80-talen att variera i det oändliga och det gjorde man också.

Därför är det med tillfredställelse jag låter mitt första inlägg bli receptet på Solbritts fina kasseler från tredje lördagen i januari månad år 1972.

Solbritt låter först köttbiten koka 1/2 timme i lika delar torrt vitt vin och vatten (jag hade fräckheten att lägga till lagerblad och pepparkorn). Därefter bestrykes köttet med senap och rivebröd samt giljeras i ugn. Av kokspadet görs en bottenredd sås smaksatt med tomatpuré och lök. Till detta serveras kokt ris. Enklare kan det inte bli.

Lite för enkelt om ni frågar mig. Senapsgriljerat fläskkött har vi precis ätit en årsranson av till jul. Därför byttes detta mot en överbakning gjord på smör, ströbröd, vitlök och gröna örter.  Såsen var, i min mening lite syrlig och tam. Den fick alltså ett snabbt ansiktslyft med hjälp av smör och konjak.

Resultatet blev en rätt jag gladeligen skulle servera igen, även om jag nog tycker den passar bättre en vanlig onsdag än som lördagmiddag.

1 kommentar:

  1. Jag kan styrka uttalandet om att det var smaskens. Tackebock för god mat och underhållning!

    SvaraRadera