söndag 24 januari 2010

Soppa utan recept

I onsdags (20:e) var det egentligen dags för spenatsoppa. Detta fick dock väljas bort då jag istället hade en bordsreservation på Djuret och matades med vildsvin på längden och tvären. Ett par smaskens viner slank kanske också ner.

Hur som helst är jag inte sämre än att jag kan laga tisdagsmat på en lördag. Dock så lämnar inte husmodern något recept på spenatsoppa, det måste helt enkelt vara en sådan rätt som alla redan kan laga. Och det är ju rätt sant, soppa är hyfsat enkelt. Men låt mig ändå bjuda på mitt recept, som jag i sann Husmodersanda har döpt till:

Whiskymannens festfina spenatsoppa med kokta ägghalvor
Jag mjukade ett par små schalottenlökar i olja och smör, pudrade dem med lite mjöl, hällde i en halvliter grönskasbuljong och kokade upp. Blandade i 3-400 g hackad spenat. Kokade ihop det hela med 1,5 dl grädde. Kryddade med salt, vitpeppar och lite muskotnöt.

Detta serverades i rätt grunda tallrikar så de iturivna ägghalvorna stack upp på ett tjusigt sätt. Ovanpå sprinklades rostade solrosfrön. Knäckebröd och ost.

Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Åh, gott! Det ska vi laga i veckan.

    SvaraRadera
  2. Häv i lite vitt vin i den så blir den strået vassare.

    SvaraRadera
  3. Jepp, lite vitt vin hade vi i - det var gott! Sen åkte det i ett par potatisar och en del palsternacka också, för att göra den matigare. Och så toppade jag med en ostsufflé i varje tallrik, det är jäkligt gott i såna här soppor plus att folk som inte gör ostsuffléer tror att det är svårt och blir imponerade ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag har anledning att återkomma till det där med sufflé. Det finns en hel specialsektion med sufflé-tips i 1976.

    SvaraRadera