onsdag 6 januari 2010

Kryddpenslad broiler

Till middag på trettondagsafton föreslår Husmodern Kryddpenslad broiler, serverad med tomat (ur burk), vitt bröd, frukt och nötter. Receptet är väldigt enkelt:

Stycka en tinad broiler, pensla med en blandning av soja, rosmarin och olja. Stek på ett ugnssäkert fat i 175 - 200° i 45 minuter.


Jag är mycket fundersam på exakt hur de där tomaterna skulle serveras - direkt ur burken eller lägger man upp en tomat på varje tallrik? Tomat ur burk låter verkligen som det tråkigaste man kan servera till en måltid! Vilket iofs skulle matcha den otroligt tråkiga broilern alldeles utmärkt. Så här gjorde jag istället:

Fyllde magen på en färsk kyckling med en kluven vitlök, stjälkarna från en kruka persilja, citronsaft, salt och peppar. Mer citronsaft på utsidan och så gnuggade jag in den med massa svartpeppar och en del salt. In i ugnen och så öste jag med buljong lite då och då. När den var nästan klar (en kvart kvar) tog jag ut den, penslade med olja och täckte med finhackad persilja.

Serverades med mandelpotatismos och sallad med blue cheese-dressing.


Eftersom jag glömde ta bild innan vi åt så fick jag jag ta på den halva kycklingen som fanns kvar, en del persilja har trillat av men ni förstår säkert idén.

2 kommentarer:

  1. För att vara halväten så ser den lilla pippin bra ut. =)

    SvaraRadera
  2. ja det var tur att vi åt på den ledden så att det halvsnygga blev kvar, hade kunnat se mycket sämre ut!

    SvaraRadera