lördag 23 januari 2010

Dagens viktigaste mål?

Att frukost är dagens viktigaste mål är väl en fras som upprepas i tid och otid och har väl gjorts så längre än folk kan minnas. Jag minns det i alla fall som en vedertagen sanning som varit med mig under hela min uppväxt.

Efter att ha ögnat igenom hela Köksalmanack från 1976 tror jag mig ha hittat beviset att det inte är sant. Eller snarast bristen på omnämnande av frukost får mig att tvivla. Ingen stans står att finna frukosttips eller liknande. I en liten passage på ett ställe i boken nämns det att man kan blanda egna frukostflingor och "ha i vacker glasburk på bordet".

Men, en helgfrukost med gott om tid tycker jag är en liten lyx som jag gärna unnar mig. Mättande och onyttig är några av de viktigaste aspekterna, och de lyckades jag uppfylla denna lördagsmorgon.

Äggröra finns givetvis med i en komplett almanack, och jag är relativt överens med Husmodern om tillagningen.
6 ägg, 5 dl mjölk eller grädde, 1/2 tsk salt, peppar, 2 msk smör eller margarin.
Vispa upp äggen och blanda med kryddor och grädde. Smält fettet, helst i en tjockbottnad kastrull, och tillsätt äggblandningen. Låt värmen vara svag och rör hela tiden med en träsked mot bottnen så ny smet kommer till bottnen och får stelna. Lägg upp äggröran då den är nätt och jämt "stannad" - den ska ha en krämig konsistens.

Jag anser att mängden mjölk/grädde är för stor till mängden ägg och brukar hellre hålla mig till ca 1 msk grädde per ägg. Grädde ger dessutom en bättre konsistens än mjölk. Och givetvis så kan man inte göra äggröra utan muskotnöt.

Men man kan inte bara äta ägg till frukost, utan jag dukade även fram nygräddade croissanter och en mängd olika marmelader (kvitten med vanilj och kanel, svarta körsbär med timjan och fikon med valnötter) som 1972 med ett förträffligt initiativ försett mig med. Fyra koppar te och en morgontidning senare sitter jag nöjd i soffan och äter manukahonung direkt ur burken för att mota en förkylnings-Olle i grinden.

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Mycket sant att frukost och speciellt helgfrukost är det viktigaste målet. Skulle vilja lära mig göra "riktiga" bagels så man kan göra frukost som på 202, hittills har de blivit för fluffiga och söta

    SvaraRadera
  2. Jag är nog mer fransk/belgisk än amerikansk i mitt val av frukostbröd. Croissanterna min vän Redaktören bjussade på när jag var och hälsade på honom i Bryssel var de bästa jag någonsin ätit.

    SvaraRadera