torsdag 14 januari 2010

Sorbet

Den 14:e får man glass till efterrätt enligt almanacken, det står inget om vilken sorts glass så jag valde en citrussorbet.



Jag pressade alla sorters citrus som jag hade hemma: en lime, en halv citron, en sweetie, en apelsin och en blodapelsin - det gav ca tre deciliter ganska syrlig juice. Sen kokade jag sockerlag smaksatt med vaniljextrakt. Visst hade det varit roligare att göra med riktig vanilj men det här är snabbare och ger ett tillräckligt bra resultat - helt i Husmoderns anda. 50 - 50 socker vatten kokas upp så att sockret ovh vattnet blandas, sen i med en påse vaniljextrakt. Jag ställde ut lagen i midvinterkylan för att svalna. Till sist blandade jag juicen och sockerlagen och hällde i glassmaskinen, klart på 20-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar