onsdag 27 januari 2010

Fina fisken

26:e januari 1974 var en lördag. Då bjöd husmodern på "Hälleflundra eller torsk med fin räksås, potatis och brytbönor." Man skulle koka fisken sen tina en burk hollandaisesås och tillsätta hackade räkor och citronpress. Låter inte så illa, men några modifieringar måste jag naturligtvis göra.


Min rätt blev - Stekt hokifilé med dillkokt potatis, kokta grönsaker och räkhollandaise.

Fisken skar jag i kuber eftersom den filén var lite osnygg. Sen torkade jag den torr, mjölade och stekte i mycket smör.



Dillkokt potatis får ni inte receptet på utan förutsätter, likt husmodern, att ni kan räkna ut själva (eller googla).


Samma med grönsakerna, jag tog de jag hade hemma och snabbkokte så att de fortfarande var lite krispiga.


Vi hade dessvärre ingen frusen hollandaise hemma så jag fick vispa ihop en ny. Smälte 150 gram smör. Sen blandade jag tre äggulor med tre matskedar vitt torrt vin som vispade i vattenbad tills det tjocknat. Rörde långsamt i smöret och sist i med hackade räkor och dill. Lite citronpress hade jag i också.

2 kommentarer:

  1. Hm... undrar om det finns frusen hollandaise fortfarande? Kanske någon nitisk hemmafru som har en burk kvar från 70-talet 'just in case'. Jag antar att den var frusen på konservburk i samma stil som apelsinjuicen, kommer ni ihåg den?

    SvaraRadera
  2. Juicen tror jag fortfarande finns kvar men hollandaise har jag aldrig sett i frysdisken.

    SvaraRadera