lördag 2 januari 2010

Kåldolmar - fast det bara är januari?

Eftersom vi hade kål kvar sedan nyårsafton - då det lagades lammsadel med variation på kål: stuvad spets-och blomkål och blancherad savoykål i vinägrett - så bestämde jag enhälligt att idag, den andra januari 2010, blir det kåldolmar. En rätt skolbespisningen förstört för mig, men som jag nu i vuxen ålder tänker att kål = gott och köttfärs = gott, då måste ju kåldolmar vara gott.

Kommer sedan på att herregud, är det nåt som Husmoderns köksalmanack anno 1975 borde ta upp så är det ju kåldolmar! Slår vänligt men bestämt upp sagda bok - och finner till min glädje att 22 mars minsann är Kåldolmens dag. Hurra. Jag är nästan 2,5 månad tidig med denna rätt, men vi tar detta som ett inkörsprov.

Jag har en ganska bestämd uppfattning om hur kåldolmar ska göras (efter att ha ätit vidriga i skolan och efter att nu ha läst Mannerströms Husmanskonst) så det är med spänning som jag nu ska läsa mig till Husmoderns speciella knep för Dolmarna:

Kåldolmar, kokt potatis, lingon. Fruktyoghurt.
Köp djupfrysta kåldolmar, stekta eller ostekta, och tillaga dem enligt anvisning på paketet.

...

Jag tror jag kör på mitt & Mannerströms recept istället, jag har tagit mig en (Mackmyra) whisky och kan därför tyvärr inte sätta mig i bilen och åka till affärn för att handla kåldolmar. Stekta eller ostekta.

Receptet jag lagade efter återfinns i Leif Mannerströms bok "Husmanskonst", vill nån ha det så hojta till. Det blev verkligen gott, med rårörda lingon och specialinlagd gurka. Mitt egenhändigt uppfunna Garlic mash och mörk mörk midnattsmörk skysås till.

(Även jag råkade förresten ut för den överhungriga sambon (varken gravid eller vegetarian) som hojtade om mat då jag stod med ett okokt kålhuvud i vardera handen, han fick tystas med katrinplommon, russin och resterna ur Aladdinasken.)


Jag är verkligen ingen matfotograf. Detta ser mest ut som om nån mått lite illa. Men det var gott!

2 kommentarer:

  1. Ser ju toppenmums ut! Eller... ;) Lägg ut receptet så kanske jag kan få det med veggiefärs.

    SvaraRadera
  2. Ska fixa det! Tror det skulle göra sig bra som veggiedolmar. Fixar det i morgon, nu ska jag sova. Gonatt på se.

    SvaraRadera