onsdag 28 april 2010

Provencalsk omelett

Omelett är en av mina lunchfavoriter och den här provencalska omeletten dyker upp då och då i köksalmanacken. Dock inte idag - idag är det bacon och ägg med stekt tomat till lunch. Jag tycker det är nära nog för att lägga ut min version av den provencalska omeletten.

Husmoderns omelett innehåller fräst köttfärs, tomater, vitlök, basilika och persilja. Köttfärsen och persiljan läggs löst ovanpå omeletten.

Själv föredrar jag en matigare omelett där allt är lagat ihop.
min omelett inehöll potatis som jag kört några minuter i micron innan för att de skulle gå snabbare att laga, gröna bönor, tomater, rödlök, vitlök och en massa örtkryddor. Det är det där sista med örtkryddorna som jag tycker känns provencalskt.

Serverades med en klick keso, knäckebröd samt en sallad på tomat, salladslök och obscena mängder färsk basilika.

1 kommentar:

  1. Frågan man omedelbart ställer sig är om färsk basilika någonsin kan serveras i obscena mängder eller om det bara är rikligt.

    SvaraRadera