torsdag 1 april 2010

Hamburgare

Söndag den 21/3, Bengt.
Hambugare med Bröd, råkostfat. Tomatjuice.

Inget recept, inga instruktioner. Jag får väl hitta på lite själv då.

Till att börja med skjuter jag Hamburgaren en vecka framåt i tiden till den 28/3, då kommer nämligen BVT & son ner från bergen.

Per Moberg hade en idé om det där med burgare och jag utgår från hans grundrecept. Köttfärs, ströbröd, dijonsenap, cognac, ägg, lök, grädde. Några saker blir, i vanlig ordning, utbytta eller bortvalda.

Köttfärsen byts ut. Den godaste hamburgare jag ätit var inte gjord på malt kött, utan på hackat. Jag har länge funderat på om det kanske är en sådan enkel sak som förhöjer burgaren? Detta måste testas. Jag köper ekologisk ryggbiff som jag sedan hackar fint, fint.

Löken tas bort, jag skall nämligen byta ut "dressingen" mot en lök- och balsamvinägerreduktion, så det känns som om det kommer vara nog med lök ändå.

Grädden tar jag också bort. För att få detta recept att kännas som något Husmodern skulle acceptera så måste jag ha någon ingrediens som kommer ur en burk. Av en händelse råkar jag ha lite ekologisk/etisk spansk gåslever, just förpackad på burk, ståendes i kylen. Den kommer nog att göra burgaren tillräcklig fet, så grädden känns överflödig.

Råkosttallrik ersätts med ett salladsblad och en tjock skiva stekt äpple och tomatjuicen blir en flaska Ridge Geyserville 2006.

Så, jag blandar alla ingredienser med det hackade köttet för att sedan ge mig på reduktionen.

En gul lök strimlas tunt och bryns sedan lätt i en stor klick smör. Jag häller i ca 2 dl balsamvinäger och reducerar ner det till ungefär hälften. Då tillsätter jag ca 1 dl fond, (jag skulle använda denna reducering även till vegetarianen så jag körde på grönsaksfond, men jag tror nog att kalv- eller viltfond skulle göra sig bättre) och fortsätter sedan reduceringen tills det blir kolsvart och kladdigt som sirap.

Hamburgarna steks (tyvärr något för mycket) och sedan monteras allt ihop. Bröd-sallad-reduktion-burgare-gåslever-stekt äpple-bröd.

Det fungerade bra, men nästa gång kommer jag att utgå från köttfärs, inte utelämna grädden och hellre steka burgarna för lite än för mycket.

Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Mycket god burgare och extra poäng för ersättaren för tomatjuicen :-)

    SvaraRadera