måndag 29 mars 2010

Vad gafflar du om?

Vi har tidigare sett prov från husmodern om att bakverk inte är att förglömma. När sambon gick hem från jobbet i väntan på förlossningen tröttnade hon raskt på hemmagåendet efter två dagar och bestämde sig för att bjuda in (14 personer) till ett äkta kafferep. Slutnotan blev tre sorters bullar, sex sorters kakor och en prinsesstårta.

Jag såg min chans att då få bidra med lättbakade gaffelkakor.

Jag följde receptet till punkt och pricka (med bara en ändring).
100 g smör eller margarin
3/4 dl socker
1 msk sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
skalet av 1/2 citron (mitt tillägg)

Rör socker och smör poröst. Blanda i sirap och sedan de övriga ingredienserna. Om man vill kan halva satsen smaksättas med kakao så får man två kakor på en gång.
Arbeta ihop degen och rulla ut den till fingertjocka längder. Lägg dem på en smord plåt och platta till dem med en gaffel så de blir räfflade.
Grädda i 200 grader varm ugn i ca 10 minuter. Skär längderna i bitar innan de svalnar.

(För dig som undrar kan jag säga att de lättbakade gaffelkakorna är de kakor som ligger strax norr om rulltårtan, men söder om drömmarna.)

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar