onsdag 17 mars 2010

Att binda ris till egen rygg

Josef, den 19 mars. Husmodern ger Risotto med kycklinglever. På sidan 172 ger Husmodern receptet; fräs ca 2 1/2 dl ris i en klick smör eller margarin tillsammans med 1 finhackad gul lök. Häll på 5 - 6 1/2 dl het buljong (beroende på rissorten) och koka under lock i 18 eller 25 minuter. Stek under tiden 1 paket (300 g) djupfryst finskuren kycklinglever. Krydda riset med paprikapulver och blanda i den stekta levern och riven ost.

Kycklinglevern var redan från början utesluten eftersom min sambo (den gravida vegetarianen) skulle mättas med anrättningen så fort hon kom innanför dörren. Och då ser jag att, där, på sidan 172, finns även receptet till Risotto med svamp. Perfekt, en rätt som lagas med hög frekvens i vårt hushåll, det här kan jag snabbt röra ihop tänkte jag, husmodersriktigt och allt.

Jag valde dock att koka risotton mer som jag brukar, det lät så torrt och trist som Husmodern vill ha det. Det är här jag binder ris för egen rygg. Jag brukar ju koka risotto lite mer som den bör kokas, men småskvättar buljong tills rätt konsistens är uppnådd, så det blir ju till att passa risotton och röra en hel del. Mer arbete, bättre resultat. Det finns inga genvägar till den perfekta risotton som farbror Barbro skulle säga.

Ingredienser till svamprisotto finns i princip alltid hemma och nu kunde jag glädja både mig och sambon med en trattkantarellvariant. Trattkantarellerna plockades på Göran Perssons vis och torkades innan vi fick dem i julklappsstrumpan. Jag passade även på att finskiva och hysta i tre champinjoner som låg och skräpade i kylen överblivna från helgens pizzabak.

Trattkantarellrisotto

Bryn en försvarlig hög trattkantareller och schalottenlök i olivolja. Kör i 4 dl bra risottoris, rör runt och låt oljan sugas in ordentligt i riset. Häll på en rejäl skvätt vitt vin (idag blev det bara buljong, och det funkar hyfsat) och koka upp. Späd med bra buljong (utan tillsatt skräp) i omgångar och koka sakta under uppsikt och omrörning. När riset är lagom al dente rör du ner en kruka finhackad persilja och lite mer parmesan än man tror. Servera lagom krämig med extra parmesan, överringlad olivolja och några drag med svartpepparkvarnen (gärna handplockad Parameswan-svartpeppar som med sin jordiga smak passar bra till svampen).

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Ser att svampen kommer till bra användning, bara drygt ett halvår kvar till ny trattissäsong...

    SvaraRadera
  2. För att inte tala om pepparen. Julens gåvor i en enda rätt. Jag förutsätter att du rev parmesanen på microplane-järnet du fick!

    SvaraRadera