tisdag 16 mars 2010

Königsbergare

Königsbergare med kaprissås kallas det här receptet - jag vet inte var namnet kommer från men lite tyskt känns det nog...

Buljongkokta köttbullar ser inte så fräckt ut men de smakar riktigt gott. Så här ser receptet i almanacken ut - utan (större) ändringar.

Blanda 4-5 hg ren oxfärs med 1 dl uppblött rivebröd, 1 ägg, 6-8 finhackade sardellfiléer. Krydda bara med lite peppar. Blanda också i 1 finhackad gul lök och 1 knippa hackad persilja. Fräs eventuellt lök och persilja i en klick smör. Blanda färsen väl och tillsätt efter hand ca 1 dl vatten.

Värm 1 1/2 liter buljong i en kastrull. Forma färsen till tomatstora bullar och lägg dem i den kokande buljongen. Sjud dem försiktigt i ca 20 minuter eller tills bullarna flyter upp.

Fräs 2-3 msk smör med ett par msk mjöl.
Späd med 5-6 dl av buljongen. Smaka av såsen med 2-3 msk kapris och lite av kaprisspadet.

I det här läget smakade såsen inte särskilt mycket så jag förstärkte med en skvätt soja och grädde.

Serverade med kokt potatis och lite grönsaker.

1 kommentar:

  1. Baserat på rena fördomar skulle jag säga att buljongkokt köttfärs känns tyskt. Jag blev serverad en fantastiskt god variant hemma hos en familj i södra Tyskland där de hade fyllt paprikor med köttfärs och sedan sakta kokat dem i buljong och grädde. Galet gott.

    Jag googlade Königsberg (Kaliningrad) lite snabbt och kunde konstatera att staden i olika perioder har varit känd för olika saker: 1600-tal: tågvirke
    1700-tal: Kant
    1900-tal: blodiga strider

    Så med lite tur kommer din bloggning nu ge receptet med Königsbergare en renässans vilket gör att om ca 100 år kommer någon tjomme att lägga "2000-tal: buljongkokt köttfärs" till listan över saker som Königsberg är känt för.

    Det tror jag iaf.

    SvaraRadera