söndag 11 april 2010

Bolognabiffar utan bologn

Denna vecka tipsar min Husmoder om Bolognabiffar. Jag kastar mig över receptet som en hungrig... ja, som nån form av hungrig tjänsteman, antar jag.

Men - det är något konstigt med Bolognabiffarna. Färssmeten låter rätt ok, förutom att man ska ha i fint hackad skinka i den, det låter liiite 70-tal (nähä?), men när jag kommer till slutet bestämmer jag mig för att mina 2010-biffar nog kommer vara ganska o-Bolognska, om det är detta som är Bolognskt:

"Fördela resten av den hackade skinkan på biffarna, täck varje biff med en tomatskiva och klickar av mjukost. Gratinera i 250 grader ca 5 minuter."

I min värld så är mjukost ungefär samma sak som djävulens avföda. Och i kombination med en köttfärsbiff, ovanpå tomat och skinkhack så blir det f*n inte bättre.

Jag serverar dock mina biffar med gröna bönor, precis som Husmodern föreslår. Mina gröna bönor dressar jag med citronsaft, krossad rosépeppar och olivolja. Det blir även en sallad på morötter och blodapelsin, en mycket trevlig kombination.

Som vanligt en rätt så kass bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar