måndag 19 april 2010

Rätt sätt att avsluta

Söndag, 18/4, Valdemar.

Husmodern skriver: Att avsluta söndagsmiddagen eller en fin middag med "lagad" efterrätt är alltid lite extra festligt. Det behöver för den skull inte vara något krångligt.

Nä, det är ju sant, och denna gång skall jag försvåra men samtidigt förenkla mer än Husmodern vågar.

Husmodern föreslår Mandelglaserade päron.
8 konserverade päronhalvor, 75 - 100 g mandelmassa, 4 msk hackade mandlar eller nötter, 100 g smör, ev konjak.

Lägg de väl avrunna päronen i en smord ugnssäker form. Riv mandelmassan och strö den över päronen. Hacka mandlarna eller nötterna och strö över. Lägg till sist smöret som klickar över det hela. Sätt in formen i 225 grader ugn tills ytan fått fin gyllenbrun färg.
Flambera gärna de heta päronen med 1 - 2 msk ljummen konjak innan de avnjuts med iskall vispad grädde.

Jag skippar konserverade päron och kör på färska istället. Jag skalar päronen, dela dem på mitten och gröper ut kärnhuset med en sked. Lägger dem i osmord ungssäker form.

Mandelmassa kan man givetvis köpa, men jag gör egen av lika delar mandel och socker (räknat på vikt). En ytterst liten skvätt mjölk tillsätter jag för att få massakonsistens. Man skulle kunna mixa socker och mald mandel tills värmen och mandelmjölken gjorde det hela till en massa, men min lilla stavmixer orkar inte det tunga arbete som det innebär.

Jag lägger ut skivor av massan på päronen och kör i ugn på 200 grader tills det hela ser gott ut. Istället för grädde så blir det lättvispad vaniljkräm från tetra. Bara en sån sak.

Alltså, Husmoderns 5 ingredienser skalar jag ner till 4, fast då ska man veta att det givetvis sades att konjaken var frivillig.

Den stora fördelen med att använda färska päron istället för konserverade anser jag vara att man faktiskt får en efterrätt med viss egen konsistens och smak.

Sött, snabbt och smaskens.

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Förstod jag dig rätt när du skrev att husmodern föreslog konjak men att du valde att låta bli?!

    SvaraRadera
  2. Precis... jag avstod från det "avancerade" i tillagningen - flambering.

    Jag kan ha ångrat mig, såhär i retrospektiv.

    SvaraRadera