tisdag 18 maj 2010

"En annorlunda sparrisrätt"


Slår man upp mitt exemplar av Husmoderns Köksalmanack lite på måfå hamnar man av någon anledning gärna på sidan 51, En annorlunda sparrisrätt. Jag kan trots detta inte för mitt liv påminna mig att vi någon gång under min uppväxt ätit just denna rätt. Det borde vi emellertid ha gjort. Det kan verka bisarrt att doppa sparris i en tjock ölbatter och fritera den för att sedan servera med bearnaisesås men det är det inte, det är gott. Riktigt, syndigt, underbart gott. När vi i helgen skulle till att avnjuta årets spargelfest kunde jag inte avhålla mig från att testa denna fantastiska anrättning. Husmodern menar att den ”Passar utmärkt som förrätt till liten fin middag”. Jag menar att den passar utmärkt som bakisfrukost vilken söndag som helst. Hur komplicerat man gör det är upp till kocken. Husmodern föreslår naturligtvis sparris på burk. Vad gäller såsen till sparrisen skriver hon ”servera genast med bearnaise, som värmes enligt text på förpackningen”. Alltså burksparris och påsbea. Färsk grön sparris och handslagen hollandaise fungerar också.

 

Frityrsmeten görs enligt följande:

1 dl vetemjöl

3/4 dl pilsner (jo det står det faktiskt, nåde dig om du tar ale istället)

1/2 tsk salt

1-2 hårt vispade äggvitor

 

Mjöl, salt och pilsner blandas till en smet. De vispade äggvitorna vänds ihop med smeten. Låt stå kallt i en timme.

Doppa sparrisen en och en i smeten och fritera i olja på hög värme. Servera med hollandaisesåsen i föregående inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar