tisdag 25 maj 2010

Löksoppa med få ingredienser och mycket tid

Fredag 21/5, Konstantin.

Gratinerad löksoppa, sid 155.

6 stora gula lökar, 2 msk smör eller margarin, 1 msk vetemjöl, 1 1/4 liter buljong (tärning), 1 lagerblad, 1 kryddmått timjan, salt, vitpeppar. Till gratinering: 4 skivor lättrostat bröd, 4 skivor ost (helst schweitzer- eller cheddarost).
Skala löken och skär den i tunna skivor. Fräs den ismör eller margarin tills den har fått en gulbrun färg. Strö över mjölet. Häll på buljong eller vatten, krydda med lagerblad, timjan salt och peppar. Låt soppan koka sakta i ca 15 minuter. Tag upp lagerbladet. Häll över soppan i ugnssäker gryta eller portionsskålar. Lägg brödet på soppan och strö över riven ost. Gratinera soppan i mycket stark värme (275 grader) tills ytan fått gulbrun färg, ca 10 minuter.

Jag har för mig att Jamie Oliver kokade en löksoppa och att "hemligheten" låg i att låta löken sakta sakta stekas på låg värme. All den skarpa löksmaken försvinner och kvar blir en härlig löksötma (kan det vara så att stärkelsen i löken bryts ner till glukos?). Detta måste provas.

Utöver förlängningen av tillagningstiden ändrade jag receptet genom att använda flera olika sortes lök (gul, röd, vit och schalotten) lägga till två mandelpotatisar och 1/2 dl Sherry samt en bra skvätt olivolja.

Lökarna skalades och skivades tunnt i halvmånar. Detta fick sedan steka/koka ihop i en kastrull i 40 minuter med lock och sedan 20 minuter utan lock. De sista 20 minutrarna körde jag även i mandelpotatisen så den fick mjukna. Under tiden kokade jag upp en buljong från fond och kastade i en bouquet garni som fick simma med.
Efter en timme hällde jag sherryn* på löken, höjde temperaturen och lät det jobba ihop sig en liten stund. Därefter körde jag i buljongen och plockade bort bouquet garni. Detta fick koka ihop sig i ytterligare 15 minuter.
Under tiden rostade jag 4 stycken 1,5 cm tjocka brödskivor och rev ca 2 hg Gruyère. Eftersom jag saknar ugnssäkra portionsskålar samt skulle ha soppan som lunchlåda på måndagen valde jag att lägga osten på brödet och gratinera detta för sig självt, för att sedan skära till det och trycka ner det i soppan.

Fy bubblan vad gott det blev! Och dessutom var soppan faktiskt ännu bättre dagen efter som lunchlåda då den fått stå ett dygn och muckla till sig.

Jag ber om ursäkt för den suddiga bilden, men jag hade lyckats få klet på linsen. Dessutom är det bara en mobilkamera, så den är rätt kass från början.

Ha det gott!

*Jag använde en 30-årig Palo Cortado. Det är kanske lite av en over kill, men eftersom det var söndag och detta var den enda sherry jag hade hemma så fick det bli så. Jag skulle nog rekommendera en Palo Cortado i vilket fall som helst (eller en Oloroso), men man kanske kan ta en lite billigare variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar