torsdag 20 maj 2010

Apropå nyanser av brunt

Jag har fått en känsla av att husmoderns målgrupp inte direkt stod längst fram på barrikaderna under 70-talet. Jag tänker mig mer den typiska husmodern som en kristdemokrat, det vill säga ungefär som maten - mer brun än grön. Nu är det så att det inte kommer fram så många åsikter i köksalamanacken, så jag kan ha fel. Dock har jag hittat några bevis för att min uppfattning stämmer.
1 - En av redaktörerna heter Eva Braun
2 - Ett av de smålustiga visdomsorden lyder: Gud kan inte titta till varenda barn, därför skapade han mödrar. Som ateistisk föräldraledig pappa räcker det uttalandet för att jag ska stämpla husmodern som kristen extremhöger.
3 - Ett annat visdomsord (de finns i början av varje månad): Det finns två sorters människor: de som är egoister och de som påstår sig inte vara det.

Som sagt - jag kan ha fel och tar gärna emot bevis både för och emot.

PS. Som bevis räknas anekdoter, generaliseringar, statistik och andra osakliga argument.

1 kommentar:

  1. Hanna på Möllan5 juli 2010 kl. 19:27

    Hm... för min personliga del har jag för vana att stämpla alla som inte säger något alls som centerpartister. Kan vara fel av mig men eftersom min husmoder varken kläcker roliga visdomsord eller heter något spännande har jag tänkt mig henne något åt C till (det gröna förklädet är kanske en ledtråd?).

    SvaraRadera