måndag 2 augusti 2010

Soppa igen

Ost- och blomkålssoppa inleder Augusti för 1974.

Smör smälts och blandas med mjöl, i med 1,5 liter buljong (oklart vilken sort) och ett litet blomkålshuvud söndertaget i buketter. Koka i 15 minuter. Lägg i 4 skivor cheddarost och rör så att det smälter. Smaka av med hackad persilja, smulad basilika och svartpeppar. De där ostskivorna ska nog vara rätt tjocka för senare ska de vara skurna i kuber, man får väl helt enkelt ta så mycket ost som man vill...

Jag tyckte det verkade lite blaskigt så jag minskade mängden buljong till 1 liter och så hade jag i lite lök, det blev i alla fall en rätt lös soppa. Men god. Jag mixade den eftersom jag tycker det blir bättre så.
Husmodern serverar den med ostmackor men jag tyckte vi fått ost så det räckte. Fräste istället ihop lite kantareller med bacon och persilja och la det på rostade rågsurdegsbrödskivor. Lite som en variant på föregående bloggpost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar