lördag 31 juli 2010

Varm svampsmörgås - att krysta fram en bloggpost

En stunds tystnad har visats från min sida - jag har haft semester och varit på resande fot och sett till att andra har lagat mat åt mig.

Behovet av att göra snabba och lätta luncher har visat sig med all önskvärd tydlighet efter att 2010 klev in på banan som ny och kompromisslös kravställare. Inte för att han har så mycket åsikter om mat (ännu), men däremot har han väldigt många åsikter om hur man skall spendera sin tid.

Att då göra en varm macka lät som en bra idé. "Varm räk- och svampsmörgås" blir bra tänkte jag, jag skall bara utesluta räkorna eftersom sambon inte gillar räkor.
4 skivor vitt bröd, 2 hg räkor, 1 hg skivade champinjoner, 50 g smör eller margarin, 1 pressad vitlöksklyfta, lite hackad persilja eller dill (citron).
Bred smör eller margarin på brödet. Rensa räkorna och skiva svampen. Fördela det över smörgåsarna. Rör smöret med vitlök och dill eller persilja och klicka det ovanpå smörgåsarna. Gratinera i 250 grader i ca 5 minuter tills smöret smält ner. Servera gärna en citronklyfta till varje smörgås.

Tar man bort räkorna från en räk- och svampsmörgås får man kvar en svampsmörgås. Och att så här års göra en svampmacka på champinjoner känns inte riktigt rätt, hela landet är ju fyllt av kantareller, så det får bli en kantarellmacka. Och varför krångla till det så mycket? Kantareller är ju så goda som de är, bara stekta i smör med salt och svartpeppar. Ja, man skulle ju kunna gratinera sina mackor med lite ost för att göra receptet rättvisa (ha ha ha!), eller så skiter man i gratineringen och bara kör på lite riven ost på toppen. Brännvinsost är gott till kantareller.

En försvarlig hög med kantareller steks i smör och kryddas med salt och svartpeppar. 4 rågbrödsskivor steks även de i smör lite lätt. Svampen läggs på brödet och ovanpå detta strös riven brännvinsost. Extra svartpeppar mals ovanpå.

Ja, denna post är rätt krystad, men jag ville så gärna blogga och samtidigt kunde jag inte släppa tanken på en underbart god kantarellsmörgås. Så kan det gå.

Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Oj så du trotsade Husmodern! Och oj vad j*a hungrig jag blev nu...

    SvaraRadera