torsdag 22 juli 2010

Fin chokladkaka till veckans namnsdagsbarn

Vi får veta att receptet kommer från Jenny Åkerströms berömda husmorsskola i 20-talets Stockholm och att kakan var högt älskad av alla hennes elever - inte minst de tre prinsessorna Margaretha, Märtha och Astrid.


Eftersom jag aldrig lagat något som liknar sockerkaka hade vi ingen sån form hemma. Jag köpte en ny i silikon med formen av en solros. Det blev bra.

Innan jag for ut och handlade läste jag snabbt receptet och kollade att vi hade alla ingredienser hemma - det hade vi. När jag sen skulle till att baka och verkligen kollade i förpackningarna visade det sig att vi hade dåligt om följande varor: socker, kakao, smör och ströbröd. Eftersom jag dessutom väntade på en elektriker som skulle komma efter lunch kunde jag inte fara och köpa det som saknades, istället fick jag försöka jobba runt de bristerna. Det gick också bra, mortlade sockerbitar och struntade i ströbröd samt minskade hela receptet i övrigt.

Så här lyder originalreceptet:

1 dl kakaopulver, 2 dl gräddmjölk, 1 dl socker, 125 g smör, 1 1/4 dl socker, 2 ägg, 1 msk vaniljsocker, 200 g vetemjöl, 1 1/2 tsk bakpulver.

Koka upp kakaopulver, gräddmjölk och socker i en kastrull och låt det kallna.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i sänder och vaniljsockret.

Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner det i äggblandningen omväxlande med den kalla chokladmjölken. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda kakan vid 175 grader ca 1 timme.

Resultatet blev ungefär som förväntat - ganska god och förmodligen snustorr inom ett dygn. Men just nu gick den ner helt utan problem tillsammans med vispad grädde och hallonröra.

Elektrikern dök för övrigt upp vid halv fem och det är ju efter lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar