onsdag 11 augusti 2010

Pölsa-rapsodi

1 kg pölsa
2-3 gula lökar
2 äpplen
1 1/2 msk smör eller margarin
1 1/2 dl hackade inlagda rödbetor
1/2 tsk mejram
Klippt persilja

Hacka löken och äpplet och bryn i matfettet. Stek pölsan. Smaksätt gärna med mejram. Strö över hackade rödbetor och persilja.
...

Jag säger NEJ TACK till Pölsa-rapsodi. Pölsa-rapsodi???

Istället kastar jag mig över middagstipset för lördag den 9 augusti, "Kryddad makaronirätt". Spännande med något kryddat! Här följer receptet:

Koka 5 dl makaroner i lättsaltat vatten. Stek 300 gram köttfärs, 3 hackade gula lökar och en bit hackad rotselleri eller blekselleri. Blanda och smaksätt med 2 msk tomatpuré utblandat med lite vatten, vitlök, soja och grovmald svartpeppar.

Ehh... kryddad makaronrätt. KRYDDAD. Vari består det kryddade? Sojan? Den grovmalda svartpepparn? Nåväl, detta kan piffas till. Jag skrider till verket!

Följer receptet helt och hållet förutom på ett par punkter: tar stjälkselleri eftersom rotsellerin hade sett bättre dagar. Finhackar 2 små morötter. Tar också endast en halv (röd) lök till mitt halva kilo köttfärs, tycker 3 lökar till 300 gram färs låter väldigt mycket. (Kanske det är det kryddiga? Lök-kryddigt liksom. Nej, jag tror att det var i utdrygnings-syfte. Det blir nog en väldigt lös, blöt färs av så mycket lök.) Sen så fräser jag först grönsakerna tillsammans och tillsätter vitlöken, en stor klyfta, redan i fräsningen. Efter tomatpurén och sojatillsättningen och ihopblandningen med makaronerna så är det dags att provsmaka... smakar absolut ingenting. Hm.

Jag går lös med pepparkvarn, salt och torkad + färsk oregano. River över en rejäl dos grana padano och voíla - en kryddig makaronirätt är serverad!

Man skulle få sockrade vinbär till efterrätt. Det hade varit gott men vi var lite för mätta av allt makaron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar