söndag 8 augusti 2010

Hur man piffar en grönsakssoppa



Äter man nåt annat än soppa hemma hos -74 och -75? Ja faktiskt... men det har fallit sig så att det blivit en del Köksalmanack-soppor att blogga om. Idag tänkte jag skriva om den fina redda grönsakssoppan, som jag minns att jag fullkomligt hatade som barn... man fick den i skolan och den lagades på hemkunskapen. Mest slemmig och unken, så minns jag den.

Husmodern är helt vild och föreslår FÄRSKA grönsaker, inte frysta soppgrönsaker. Man kan undra vad som flugit i henne. Men jag är på! Gimme grönsaker, husmoder.

Min husmoder vill alltså bjuda på följande:

Redd grönsakssoppa med knäckebrödssmörgås. Färska bär med Keso.

Gör så här: Koka ca 1 l färska skurna grönsaker (morötter, blomkål, sockerärter, bladspenat) i 1/2 l saltat vatten. Tillsätt 1/2 l mjölk, red med vetemjöl. Koka några minuter. Vispa gärna ner en äggula utrörd i lite grädde.

Cred till Husis för de färska grönsakerna och äggulan - men det här låter faktiskt extremt smaklöst! Är det konstigt att alla i min generation hatade grönsakssoppa? Kokta grönsaker med mjölkblask. Nej, här måste läggas lite energi och tid på att göra en schysst buljong. Tid och energi är inte Husmoderns melodi, men det är sannerligen min så jag gör så här:

Jag la till broccoli, potatis, stjälkseller, salladslök och en halv chilifrukt i grönsakslistan. Lade stjälkar & blast som blev kvar då jag skurit grönsakerna i en kastrull, på med vatten, (och en krossad vitlöksklyfta faktiskt), lite salt samt en buljongtärning, kalvbuljong blev det. Detta fick koka ordentligt i säkert 30-40 minuter. Det blev en mycket trevlig grönsaksbuljong, perfekt som bas i soppan!

Efter silning pytsades sedan grönsakerna i, efter behov av koktid. Potatis först, sen blomkål & morot osv. En buljongtärning till samt svartpeppar. På med gräddmjölk till "lagom" krämighet, jag redde min soppa litegrann efter uppkok. Efter avsmakning rörde jag ner hackad bladpersilja.

Soppan blev attans god förresten. Vi åt färska bär till efterrätt, men inte med keso utan med turkisk yoghurt som jag tillsatt lite hemgjord lemon curd i. Jag känner att jag börjar röra mig längre och längre från min husmoder. Tonårsrevolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar