tisdag 16 februari 2010

Jambalaya!


Jag får erkänna att jag faktiskt blev en aning förvånad av att hitta jambalaya i köksalmanacken. En smakrik cajungryta med ris, grönsaker och massa kyckling, korv och räkor är ju inget man förväntar sig av Husmodern. Det är inte heller vad man får - Husmodern bjuder istället på en ganska mjäkig variant innehållande rökt skinka, lök, paprika och ris toppat med räkor och persilja och smaksatt med en halv vitlöksklyfta och två (2!) droppar tabasco. Ok - det är inte fel, man kan göra så. Man kan göra jambalaya på många sätt. Men det är inte rätt.

Här är min variant, jag har aldrig varit i Louisiana och ätit jambalaya men den är i alla fall god.

Bryn finhackad bacon och kycklinglårfiléer skurna i bitar. När det fått färg lägger du i en hackad lök och ett par finhackade vitlöksklyftor och ett par skivade chorizo. Krydda med cajunkrydda*.

Låt allt brynas några minuter.

Nu har du i ris, krossade tomater, skivad stjälkselleri och paprikor skurna i bitar. Späd med lite hönsbuljong och låt det sen sjuda tills det är klart - rör om lite då och då så det inte bränner fast. När det är klart smakar man av med tabasco och pressad citron.

Toppa med räkor, musslor, kräftstjärtar eller vad du nu gillar för skaldjur.

*Antingen köper man färdig cajunkrydda eller så blandar man egen:
2,5 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver
1,5 tsk cayennepeppar
1 tsk oregano
1 tsk timjan
1 tsk svartpeppar
1 tsk vitpeppar
Mortla ihop!

1 kommentar:

  1. Apselut roligt att hitta ett så "innovativt" recept hos Husmodern. Jag måste börja scouta framåt i 76:an för att se om den också innehåller så spännande saker.

    SvaraRadera