fredag 3 september 2010

Tonolis vardagsrätt

Jag var på jakt efter en snabb lunch, tittade i köksalmanacken vad som bjöds där och hittade dagen till ära något spännande. Husmodern presenterade Tonolis vardagsrätt. Det tänkte jag prova!
Lägg het avrunnen spagetti på varma tallrikar, gärna djupa. Blanda med varsin rå äggula, knaprigt stekt rimmat fläsk i tärningar, grovmalen svartpeppar och riven ost.

Jag la dessutom till lite vitlök och schalottenlök när jag fräste fläsket. Fläsket var för övrigt pancetta som jag till min stora förvåning hade hittat i den lokala affärens chark dagen innan. Den lokala affären (alla de lokala affärerna faktiskt) har inte så mycket spännande på hyllorna så när där fanns pancetta så köpte jag förstås det.

Det hela blev mycket gott, men det kändes vagt bekant på något vis. Kanske har jag smakat Tonolis vardagsrätt någon gång förut...

2 kommentarer: